Sunday 26 February 2012

PS Vita Review

Assalamulaikum dan salam sejahtera. Semalam aku ade cakap nak review PS Vita. Ha ni aku tunaikan haha. Aku ade vita ni da dekat 2 minggu dah, baru nak review. Pulun abis2 dulu Vita baru review haha.

Vita ni import Hong Kong, so mahal sket. Baru je 22 feb kuar kat Singapore, murah sket. Kalau dah launch kat Malaysia lagi murah la kot. Aku beli 3G/ Wifi PS Vita value pack berharga RM1660. Mahal kot. Kalau yang wifi lagi murah huhu..

First impression pegang vita…. Aku cuma leh cakap.. WOW! Cantik siot grafik dia, hampir sama dengan PS3. Harap2 nanti PSVita leh main game PS2, aku tak abis main Yakuza 2 lagi… Vita ni agak berat sikit berbanding PSP 2000/3000 tp ringan dari PSP1000. Selesa dipegang, cuma button kecik buat aku risau kot2 rosak..

Malas cerita banyak, aku tulis je pro and con PSVita.

PRO:
-          Grafik memang cun habes
-          Touch screen capacitive, so respond yang smooth tak macam telefon cina haha
-          Ada internal camera, dua lak tu depan dan belakang. PSP dlu kena beli kamera asing
-          Dual analog yang sangat2 best, cam dual shock punya analog.
-          Stereo speaker dia sumpah lagi best, sampai leh dengar bunyi game cam kat sebelah je haha
-          Ada sistem gyroscope yang sangat2 baik
-          Ada built in GPS
-          3G PS Vita amat2 baik berbanding iphone (aku rasa la. Laju je surf pakai vita haha)

CONTRA:
-          Button kecik cam PSP Go, nak main game ganas2 takut rosak.
-          Button Start ngan Select nampak murah, sangat2 euwhh…
-          Game vita dalam bentuk gamecard kecik.. kalau terduduk kompom patah
-          Memory card…. Lagi kecik, kalau jatuh dekat sejam gak nk cari (exaggerated lak haha)
-          Yang aku pelik, kenapa music player xde visualization cam psp, kan cantik ada visual.. xde la plain je…

Cakap banyak xguna, layan la gambar2 ni haha

 ni la kotak value pack

 dalam ni dia bagi PS Vita accessories ngan kota PS Vita

 ada bag, cloth, memory stick 4gb, game uncharted, bekas simpan game,  
screen protector ngan ps vita sendiri

 kecik kan memory card ngan game..

 Start button

Dari kiri: Vol. Up, Vol. Down, err xsure psal ni maybe hdmi kot, Game Card

 Home button, analog ngn dpad.

 Cuba tengok button start ngan select.. nampak murah..

tempat letak memory card

terlupa lak nak masukkan charger haha



4 comments:

  1. nak tanya r bro sikit, yang sistem 3g nie net provider nie sapa punya?
    bayar bulan2 atau sony support? (macam la sony nk support...hahaha)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, sistem 3g ni atas simcard korang pakai, contoh maxis broadband ke, celcom atau digi. mana2 boleh pakai, so bayar bulan2 ah.. dan 3g PS Vita memang lagi best dari iphone haha :D

      Delete
    2. bro berbaloi beli 3G/WIFI atau WIFI saja

      Delete
  2. rermm nak tanya ar..better beli psvita ni direct kat kedai sony atau beli kat kedai biasa2 je? dan game psvita tu camne ek mmg kene beli yg ori ke atau versi hack? yg versi hack macamana plak?
    iamfatinfarhana@gmail.com ..if rajin reply kat emel k gak..

    ReplyDelete